Ariënsinstituut > Ariënsherdenking: keuzes maken in gelovig vertrouwen

Ariënsherdenking: keuzes maken in gelovig vertrouwen

In Maarssen (parochie St. Jan de Doper) vond op 25 augustus de jaarlijkse Ariënsherdenking plaats. Bij het graf van Alphons Ariëns was een gebedsviering met mgr. Woorts als agens, gevolgd door een Eucharistieviering in de nabijgelegen H. Hartkerk. Voor de studenten van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënsinstituut geldt deze herdenking als de opening van het studie- en vormingsjaar. De vier studenten die er nu wonen, krijgen binnenkort versterking van Paul en Charles uit India en in de loop van volgend jaar van Peter uit Vietnam.

Rector Kuipers van het Ariënsinstituut: “We zijn God dankbaar voor Zijn roepstem in de harten van jonge mensen uit binnen- en buitenland.” Tijdens de plechtigheid bij het graf van Ariëns was de gekozen Schriftlezing uit Johannes 21,15 e.v.: “De verrezen Heer vraagt tot driemaal toe aan Petrus: ‘Heb je mij meer lief dan dezen?’” Mgr. Woorts: “Het gaat in ons Kerk-zijn en priester-zijn allereerst om een persoonlijke relatie met de Heer, bezield door Zijn liefde. Daarvan blijft mgr. Ariëns voor ons getuigen en daarmee ons inspireren.” Mgr. Woorts kijkt terug op de herdenking als “een sereen en bijzonder mooi moment daar in de zon met elkaar: priesteropleiding, parochianen en mensen van het Ariëns-comité uit het oosten des lands.”

In de inleidende woorden van zijn preek verwees hij naar het fenomeen ‘keuzestress’: “Elke dag: keuzes maken, klein of groot. De ene gemakkelijk, de andere een worsteling. ‘Keuzestress’ – welke studie, welke baan? En zeker ook de keuzevraag: voor wie of wat wil ik leven? … Soms moeten we de sprong maar wagen, in het geloof dat God ons leidt en ons actief ervoor geven met de kansen die God geeft: ‘met de genade meewerken’.”

Net als Jozua in de eerste lezing (die de twaalf stammen van het Joodse volk bijeen bracht voor een verbondsritueel met God) “stelt Jezus Zijn leerlingen – en daarmee ook ons – voor een fundamentele keuze als Hij vraagt: ‘Wilt ook gij soms gaan?!’,” aldus mgr. Woorts. “De meesten die Hem gevolgd waren, verlaten Hem namelijk. Een dramatisch gebeuren in Jezus’ leven. De meesten verlaten Hem omdat Hij getuigt dat Hij uit de hemel is neergedaald, dat Hij het Brood des Levens is.”
Jezus neemt het risico dat Hij alleen zal overblijven, zo zei mgr. Woorts. “Petrus maakt zijn keuze helder: ‘Heer, tot wie zouden wij anders gaan?!’ Hij spreekt daarmee zijn gelovig vertrouwen uit in onze Heer Jezus, en daarmee het geloof van de kleine kudde van de eerste Kerk.”
Dat gelovig vertrouwen klinkt volgens mgr. Woorts ook door in de woorden van mgr. Alphons Ariëns: “Jozua, Paulus, mgr. Ariëns en bovenal onze Heer Jezus stellen ons voor een keuze: aan wie geef ik mijn vertrouwen, wie wil ik dienen en volgen? Ons toevertrouwen aan de Heer, het kan alleen met Zijn kracht, Zijn Heilige Geest, die ons innerlijke vreugde en vrede schenkt, ook bij alle onzekerheid. En … we mogen erin groeien, elke dag weer, zoals Petrus en de andere eerste leerlingen, ja zoals elke heilige heeft moeten groeien in zijn of haar persoonlijke relatie met de Heer. De Geest van de Heer zal ons daarbij nooit ontbreken. Hij helpt ons om de keuze voor Hem te maken en voor wat Hij voorheeft met ons leven, met Zijn Kerk en onze wereld.”
Die keuze voor Jezus en Zijn Kerk bevestigen we elk jaar in de paasnacht als we onze doopbeloften hernieuwen, aldus mgr. Woorts. “En dat doen onze priesters elk jaar als ze hun wijdingsbeloften hernieuwen in de Chrismamis op de vooravond van Witte Donderdag. Wij doen het met elkaar en heel de Kerk elke zondag als we onze geloofsbelijdenis uitspreken. Dat is in feite tegen God zeggen: Hier ben ik, U wil ik volgen en dienen, daar waar ik leef, werk, studeer. Heer, tot wie zou ik anders gaan?!”